MATEMATIKA
Matematika je na waldorfských školách založená na rytmu a propojení s pohybem. Pro představu a inspiraci posílám několik ukázek mojí kamarádky Jany Tlapové z Českých Budějovic.
8. - 12. června
Pak si fazole rozdělíme spravedlivě na 2 hromádky - v každé máme 5 fazolí. Napíšeme si:
10 = 5 + 5 Znovu se na příklad podíváme a zapíšeme pomocí znaménka x - kolikrát je tam číslo 5? 2x
10 = 2 x 5
To samé pak děti vymýšlely samy s číslem 9 - měly 9 rozdělit na 3 spravedlivé díly a příklad správně zapsat dvěma způsoby (sčítáním a násobením).
10. června - pokračovali jsme v násobení a zkoušeli si zapsat kombinace, které jdou s číslem 12.
Kromě toho jsme nechali rozvít naše papírové kytičky - složené okvětní plátky se ve vodě krásně rozvinuly. Zvládli jsme i trochu angličtiny a protože se v pátek chystáme na výlet k Řežabinci, malovali jsme bločky divokou kachnu a labuť.
11. června - dokončíme epochu matematiky - hlavní náplní budou matematické hry. Budeme hrát BINGO, luštit matematické hádanky, zkusíme běhací matematickou štafetu
1. - 5. června
4. června - skáčeme přes švihadlo a podbíháme lano, zpíváme a tleskáme do rytmu, opakujeme jazykolamy, rytmicky počítáme dopředu i zpět (číselné řady určitě do 20, cvičíme i v chůzi dopředu a dozadu), posilujeme rovnováhu a upevňujeme kde je VPRAVO A VLEVO. Počítáme slovní úlohy, luštíme, píšeme a čteme číselné hádanky:
100nožka
bra3
7ikráska
9sil
k8atice
7ihlásek
4lístek
100lička
5ník
me2d
Zkuste vymyslet další!
Počasí přeje přírodě, déšť zalévá stromy a květiny - zpíváme si písničky o dešti (kolik jich vymyslíte??) a také zkoušíme déšť napodobit tleskáním, luskáním, dupáním..
25. - 29. května
26. - 29. května
Hodně počítáme v rytmu - stále trénujeme 2 a 3 řadu, sčítáme a odčítáme ve slovních úlohách (např. Minulý týden jsem na záhon zasadila fazole. Měla jsem 12 fazolek a dávala je do hnízd po 3. Kolik hnízd jsem měla? Fazole vyklíčily, jenže slimáci v každém hnízdě 1 fazoli okousali. Kolik mi jich zůstalo? Hodně pršelo a tak ze zbylých fazolí 3 uhynuly. Na ostatních se objevily 2 lístky. Kolik fazolových lístků mám na záhonu?)
Hrajeme matematické hry - s kostkami, kartičkami s čísly (Snip-snap), Bingo. Kromě toho stále čísla rytmicky rozkládáme a vůbec trénujeme rytmus. Děti skáčou přes švihadla a obruče (hry se švihadlem najdete v sekci Prvouka a vše ostatní) , na terase budeme mít namalovaného panáka. Zkrátka rytmus a matematika jsou spojené nádoby.
Je po svátku Nanebevstoupení a blíží se svátek Letnic, proto si zpíváme písničky o holubičkách, holubičky jsme malovali bločky a také je vystřihovali z papíru. Jako křidélka jsme tělem holubice prostrčili papír naskládaný jako harmoniku, přehnuli v půlce a kraje slepili k sobě.
Vyprávěli jsme pohádku O jabloňové panně a na pokračování čteme Včelku Sluněnku.
18. - 22. května
U nás doma je stále populární hra s držením prstů a dopočítáváním volných, tleskáme a rozdělujeme v rytmu čísla a co Máju hodně baví, je psaní na záda. Udělejte si krátkou matematickou rozcvičku - můžete ji pojmout zvukově/nebo naopak úplně potichu, s mluvením i bez...Každý podle svého tempa a schopností. Někdo zvládne do 10, někdo do 20. Dospělý ťuká/hraje/dupe/tleská/mává/ukazuje prsty nebo předměty a dítě počítá.
SLOVNÍ ÚLOHY - Opět záleží na schopnostech každého dítěte, v počítání do 10 už by se mohla většina dětí orientovat velmi dobře. Př. zahradník má 10 cibulek tulipánů. Má 3 záhony, na každý zasadí 3 cibulky. Kolik mu jich zbyde? Počítejte s prsty, počítadly, my používáme i krabičku na vajíčka a počítáme s korálky..Podobné úlohy ze života děti moc baví.Rádi počítají nákupy - když kupujeme rohlíky, žvýkačky apod. - maminka ti dá 2 pětikoruny a pošle tě pro rohlíky. kolik jich můžeš koupit, když je 1 rohlík za 2 Kč?
2) Přijela tetička z Číny - to je naše oblíbená hra venku na procházkách, někdy přidáváme k předmětům i počty (vidím 3 stromy, 8 kamenů, 2 keře,...)
3) Kimova hra - dá se hrát doma i venku, posbíráme různé předměty (asi 10 např. svíčku, zápalky, sponku do vlasů, kamínek, klíče, šišku,...fantazii se meze nekladou), rozložíme je na stůl, nebo na zem. Necháme děti, aby si je 1 minutu prohlédly. Potom vše zakryjeme šátkem a děti mají za úkol si vzpomenout na co nejvíce předmětů. My děláme různé obměny, třeba hádání podle hmatu přes šátek.
4) Přichází pravá chvíle švihadla - nechte děti, ať si (nebo vám) počítají, kolikrát přeskočí/te
- Začněte rozcvičkou (chytni si pravou rukou levé ucho; oběma rukama se dotkni palců u nohou...) - cvičíme pravolevou orientaci, rovnováhu
- Projděte si dvojkovou řadu do 20 tam a zpět - na sudá čísla dupneme a řekneme je nahlas, lichá si říkáme potichu pro sebe
- HRA - Myslím si číslo, které je mezi 13 a 15; myslím si číslo, které je o 3 větší než 7...
- DO SEŠITU - Vezměte si sešit z matematiky (modrý), přeložte si stránku na polovinu a znovu na polovinu - máte rázem na stránce 3 linky a 4 stejně velké řádky. Napište si dvojkovou řadu tak, že lichá čísla jsou menší a jinak barevná než větší suchá čísla. Můžete zkusit psát velká čísla přes 2 řádky - píšeme krásně, nespěcháme - ideální na uvolnění ruky. Komu to přijde moc těžké, píše čísla menší - na 1 řádku.
19. a 20. května
Procvičili jsme si psaní čísel, zároveň čísla sudá a lichá (už víte, kolik prstů mají SUDOkopytníci?), tak budeme počítat a osvěžíme si, co už jsme dělali. Podívejte se na čtverce v příloze - najdete tam 3 s čísly 7, 8 a 10. Vyberte si alespoň jeden a najděte všechny číselné kombinace, které dají dohromady číslo ve velkém rámečku. Všechny kombinace označte nebo vybarvěte. (Pokud si vyberete např. č. 7, hledejte všechny součty čísel, jejichž výsledek je 7).
Pro počtáře, kteří chtějí počítat víc je tady sudoku. Pokud nevíte co s tím, zeptejte se rodičů, určitě rádi poradí.
I když následující úkoly nevypadají jako matematika, přesto matematické jsou. Najdete rozdílný obrázek?
Počítání s malováním
14. -17. dubna
Slovní úlohy - spočítejte a pak příklady nakreslete a zapište do modrého sešitu.
14.4.
Úkol č. 1 Kluci šli na Velikonoční pondělí po pomlázce. V první chalupě dostali 4 vajíčka, ve druhé 2, ve třetí také 2 a ve čtvrté 3 vajíčka. Kolik jich dostali celkem? Jak si je mohou spravedlivě rozdělit, když jsou 3?
Úkol č. 2 Babička má 3 slepice. Každá slepička snese 1 vajíčko denně. Kolik vajíček snesou slepice za 3 dny?
15.4. Napište do sešitu krásná čísla od 1 do 25 a zahrajte si vrabčí skákanou. Začínáme u 2 a přeskakujeme na číslo, které je vždy o 2 větší (2+2=4; 4+2=6..). Číslo na které skočíme ZAKROUŽKUJEME. Po dokončení se podívejte na zakroužkovaná čísla - pamatujete si, jak se jim říká???
16.4. Navštívili nás skřítci s barevnými čepičkami. Jeden je čipera, co pořád něco sbírá, něco někam přidává a je to dobrák. Ostatní mu říkají SČÍTÁLEK /vedle ve třídě mají skřítku Plusenku/ a má ZELENOU čepičku. (Já jsem ve svém sešitě udělala chybu, můj skřítek má špatnou barvu čepičky.) Druhý skřítek je trochu samotář, hodně přemýšlí, ale je o smolař. Často něco ztrácí a pak je z toho smutný. Jmenuje se ODČÍTÁLEK /Mínusíček v 1.K/ a má MODROU čepičku. Doplňte každému skřítkovi do sloupečku správná čísla a znaménka.
17.4. Sčítálek a Odčítálek si spolu hráli a i když měli oba dva stejný počet drahokámků, přišli k nim každý jinak. Sčítálek kutal a nacházel nové, Odčítálek měl drahokámků plný váček, ale nevšiml si, že je děravý...Pomozte jim najít příklady se stejným výsledkem.
Kdo umí číselné řady, nezalekne se spojovaček! Než začnete spojovat, odhadnete, jaký obrazec vám vyjde??
30. 3. - 3. 4.
30.3. doplňujeme číselné řady
31.3. porovnáváme větší menší
1.4. početní pyramidy; poslední červená je dobrovolná, pro zdatné počtáře. Klidně ať si děti vymýšlí svoje vlastní pyramidy.
2.4. rozklad čísla 10. Zaujme vás něco na první pohled??
6. - 8. dubna
Držení prstů - hrajeme ve dvojici. Jeden zavře oči a natáhne ruku před sebe. Druhý chytne libovolný počet prstů a ptá se : "Kolik držím prstů?"; "Kolik prstů je volných?" Nejdřív hrajeme jen s 1 rukou, jakmile jde počítání do 5 plynule, hrajeme s oběma rukama. Hráči se střídají :-)
Házení a chytání - /míček, rýžový pytlíček/ - vyhazujeme a chytáme pytlíček, mezitím zadáváme různé úkoly např. tleskni 2x, stůj na 1 noze, vyskoč...úkoly vymýšlejte tak, aby byly děti schopné je splnit. Je dobré si to vyzkoušet na sobě :-)
Myslím si číslo - 1 hráč říká: "Myslím si číslo (např. 12). Druhý hráč hádá: "Je to číslo 8?" První hráč upřesňuje: "Více." Druhý hráč:"20?" První hráč:" Méně." Hádáme, dokud není číslo odhaleno. Začněte menšími čísly, klidně můžete zvolit interval, v jakém se číslo pohybuje (větší než 15, menší než 21).
6. dubna - Najdi chybu. Děti si zahrají na učitele a snaží se objevit a opravit chybu. Můžete jim stránku vytisknout, ale lepší by bylo jim nic o opravování neříkat, nechat je vše napsat a pak červeně opravit.
7. dubna - Početní domečky.
- a) Děti si připraví domečky, poté je zabydlí. Ve stříšce je součet, příklady můžete diktovat (jen první číslo), děti dopisují znaménko + a zbytek do čísla ve stříšce;
- b) Děti si zaplní domečky podle svého
8. dubna - Rozklad čísel. Už jsme dělali, jenom osvěžíme a budeme pokračovat s vyššími čísly. Vymýšlíme různé varianty, jak lze jednotlivá čísla rozložit.