ČESKÝ JAZYK
12. - 16. října
15. - 24. června
Písmeno G jsme vyvodili z obrázku husy, která dělá GA GA a naučili jsme se o huse písničku. https://www.hradistan.cz/diskografie/hrajeme-si-u-maminky/text/husa-s-housaty
Jede, jede panimáma, Jede, jede panimáma,
šlape vodu pod nohama, šlape vodu pod nohama,
bílý šátek, bílé šaty, bílý šátek, bílé šaty,
za sebou řetízek zlatý - za sebou řetízek zlatý -
hádej, hádej - třeba ty! hádej, hádej - třeba ty!
Je to kačka s káčaty. Je to husa s housaty.
Špatně! Správně!
Písmeno CH se nám schovalo do obrázku slona - C jako chobot a H jako tělo. Pomohla nám básnička:
Chroupity, chrou,
pochodujou,
máchají choboty,
vytrubujou.
Vzbuzují strach,
jak víří prach,
chýlí se den,
za chvíli jen
nastane chlad.
Chroupity, chrou,
chlapíci jsou,
chuchvalci trávy
zaženou hlad.
Ve středu a ve čtvrtek jsme hráli jazykové hry (slovní fotbal, běhací diktát na skládání vět, Přijela babička z Číny), trénovali jsme proplétací hru na písničku "Pletla v kytku rozmarýnku", opakovali násobkové řady 3 a 5, vymýšleli slova na různá písmena, určovali první a poslední hlásky ve slovech, trénovali jazykolamy a doplňovali vhodná slova do rýmů v básničkách.
Stále pokračujeme ve čtení příběhu Včelky Sluněnky a začali jsme si vyprávět dlouhatánskou pohádku Jak Jaromil k štěstí přišel (v sekci pohádky). Touto pohádkou letos skončíme.
22. - 26. června
22. června - Nastalo léto, blíží se svátek Sv. Jana. V tomto týdnu se zaměříme na bylinky - v písničkách, říkankách, budeme je poznávat, ochutnávat a povídat si o nich. Na flétnu se naučíme poslední písničku "Kořeníčko, koření". Už nám zbývá jen pár dní - téměř doslova, protože nás ve středu čeká výlet ke 3 rybníkům a muflonům, ve čtvrtek bychom měli ozdobit autobusovou zastávku u nemocnice a v pátek se předává vysvědčení...
V pondělí objevíme písmeno Y - najdeme ho v těle ryby a k zapamatování se naučíme básničku Jiřího Žáčka:
Hele - ryby ze sna,
z popletených vzpomínek:
ryba rukavička,
ryba dýmka,
ryba bubínek,
ryba šavle,
ryba lampión
a ryba střevíček,
ryba na baterky,
ryba na klíček,
ryba v brnění
a ryba v pyžamu -
každá dělá moři
dobrou reklamu.
11. - 15. května
Dál se budeme věnovat psaní, vymýšlení, hádankám a dalším úkolům, které souvisí s jednotlivými písmenky a slovy. Naším cílem je, aby děti bezpečně poznaly všechna probraná písmena, prožily si je, naučily se je poznávat všemi smysly, dokázaly je dobře slyšet a správně rozlišovat. Stále pracujeme jen s VELKÝMI TISKACÍMI písmeny. Nemějte obavy z toho, že děti nečtou. To je úplně v pořádku. Číst začneme ve druhé třídě, kde je na něj dostatek času a prostoru. Pokud si děti nyní písmenka dobře zažijí, bude pak pro všechny čtení hračka. Hrajte slovní hry, nechte děti hádat (ale i vymýšlet) hádanky, trénujte sluchovou analýzu (kterým slovem končí a začíná KAJAK?), cvičte paměť, zkuste rýmovat nebo skládat básničky, nechte děti doplňovat slova do básniček, pište písmenka na záda, do mouky, do písku, tvořte je z různých materiálů, hledejte jejich tvary v místnosti, přírodě...ale se čtením na ně nespěchejte. Úplně stačí, když budou schopné jednotlivá slova vyhláskovat. (Nám doma pomáhá, když si Mája není jistá, jaká písmena jsou ve slově obsažená, že si dané slovo třeba 10 pomalu nahlas řekne.)
11. května - slovní HÁDANKY
Teče, teče nevyteče. Běží, běží, neuteče. (POTOK)
Co ubíhá bez nohou? (ČAS)
Sedí panna ve světnici, vlasy má až na ulici: (MRKEV)
Sedí panna v komoře, vlasy má na dvoře
Znám já chalupníka, co nikdy chalupu neprodá. (HLEMÝŽĎ/ŠNEK)
Sedmery má schody, vejde se však do kapičky vody. (DUHA)
Dvě kukačky vedle sebe sedí, jedna druhou nevidí. (OČI)
Táta dlouhý, máma krátká, děti jako pimprlátka. (HRÁBĚ)
Jedna hlavička, jedna nožička.
Hlavička když zčervená, konec nožky znamená. (SIRKA)
Děti hádají hádanky a odhalená slova si potom mohou napsat do sešitu (případně připojit i obrázek). Stačí 5 hádanek a klidně si vyberte z těch, které znáte.
12. května - svátek má Pankrác
Už jste slyšeli o 3 ledových mužích? Pokud ne, ať vám o nich rodiče něco řeknou. Do sešitu si pak napište PANKRÁC, SERVÁC, BONIFÁC - LEDOVÍ BRATŘI, PŘINESOU CHLADNA JAK SE PATŘÍ.
Svátky, které se neslaví a zároveň tři nejproklínanější svatí, to jsou Pankrác, Servác a Bonifác. Svorně je nenávidí zahrádkáři i zemědělci a o moc lépe na tom není ani Žofie, která za třemi zmrzlými muži kráčí v těsném závěsu. Letos to vypadá, že všichni dostojí své pověsti. Zdá se, že Pankrác, Servác i Bonifác v tom jsou nevinně. Ten první se proslavil jako mučedník a druhý jako biskup, třetí byl docela obyčejný římský křesťan. Žili přibližně ve stejné době, tedy ve 4. století našeho letopočtu. Pankrác pocházel z maloasijské Frýgie, území dnešního Turecka, Servác z Arménie (byť velkou část života strávil v dnešní Belgii a Holandsku) a Bonifác byl Říman - tedy žádné studené a nehostinné kraje na dalekém severu.
Nicméně v seznamech svatých se u Pankráce i Serváce objevuje důležitá poznámka: mají sloužit jako ochránci mladých rostlin při jarních mrazících, Servác by si měl vzít na starosti i přemnožené hlodavce. Zmrzlí muži tedy vlastně ničí to, co mají ochraňovat. Trochu zvláštní, nemyslíte?
Pranostiky:
- Čeští patroni odměřují teplo.
- Pankrác, Servác, Bonifác jsou ledoví muži, Žofie jejich kuchařka; odtud již studeno neškodí.
- Svatí Pankráci, Serváci, a Bonifáci, Vás se bojí všici sedláci.
- Před Servácem není léta, po Serváci s mrazy veta.
- Žofie - ledová žena.
- Sv. Žofia víno vypíjá.
- Prší-li na sv.Žofii, neurodí se víno.
- Svatá Žofie vaří z vody.
- Žofie vína upije.
- Svatá Žofie políčka často zalije.
- Déšť svaté Žofie švestky ubije.
- Keď prejde zamrznutých kuchárka , sadieva sa paprika.
- PAN(krác), SER(vác), BONI(fác) - pálí stromy. (Pan Serboni pálí stromy.)
- Pankrác, Servác, Bonifác, ledoví bratři, přinesou chladna jak se patří.
- Pankrác, Servác, Bonifác - ledoví muži, spalují mrazem ovoce i růži.
- Déšť, jejž Mamert, Pankrác, Servác kuje, rád se v celém létě opakuje.
- Pankrác a Urban bez deště - hojnost vína.
- Pankrácova nepohoda - vinohradům výhoda.
- Na Pankráce, na Urbana (25. 5.) suchý den - urodí se víno, hustý bude len.
- Pankrác, Servác, Bonifác pro sadaře jsou zlí chlapci.
13. května - svátek má Servác
Úkoly na středu a čtvrtek najdete v emailu :-)
14. května - svátek má Bonifác
Dnešní úkol bude hravý - budeme totiž putovat po herním plánu za dobrotou.
15. května - svátek má Žofie
Tento týden jsme si mohli všichni zažít velké změny teplot a tak bude dnešní úkol o rozdílech - přesněji řečeno o PROTIKLADECH. Můžete do sešitu malovat nebo psát, já jsem si stránku přeložila napůl, aby se mi lépe pracovalo.
Zatím mi nejde vložit fotografie mé stránky v sešitě, ale vy si určitě poradíte :-)
Pár tipů pro inspiraci:
NOC x DEN
TEPLO x ZIMA
VELKÝ x MALÝ
HUBENÝ x TLUSTÝ
Kdo by to zvládl, může si některá slovíčka, která zná říci i anglicky, nebo německy.
S protiklady si můžete zahrát i hru (se starším sourozencem nebo s rodičem) - 1 řekne slovo a druhý vymýšlí slovo opačného významu neboli antonymum. Určitě přijdete na zajímavé dvojice.
4. - 7. května

5. května - SKLÁDÁNÍ VĚT - Do sešitu si napíšeme slovíčka a děti se pak snaží vymýšlet a tvořit z nich různé věty. Mohou přidávat se, si, a, ale,...

6. května - napíšeme si do sešitu básničku, kterou se zároveň naučíme nazpaměť.
Letí ,letí včelka malá,
sedá z květu na květ.
Stejně jako loni zjara,
usmívá se na svět.
Uhádnete jaké slovíčko se skrývá za obrázkem? Můžete zkusit nahradit i další slova obrázkem.

7. května - namalujte si do sešitu velkou včelu (nezapomeňte, že má 2 tykadla, 6 nožek, dvě křidélka , hlavu, hruď a zadeček. Až obrázek doděláte, hledejte v něm písmenka. Nožka může připomínat písmeno L, nebo I (podle toho, jak ji namalujete), hlavička písmeno O atd.
Znáte písničku Ztratila Lucinka bačkorku? Schválně zkuste poprosit rodiče, jestli by vám jí nezazpívali. A kdyby náhodou potřebovali nápovědu, tak tady je :-)
https://www.youtube.com/watch?v=obTNQsfP5pw
A protože jste šikovní a tvořiví, kdo by chtěl, může zkusit vymyslet básničku o včelách nebo jiném hmyzu. Komu se tenhle úkol zdá moc těžký, ať zkusí najít pár rýmů ke slovům, která jste psali v pondělí (vše, co vás napadne, když se řekne VČELA).
Úplně kratinká básnička na konec:
Včela - bzzzzzzz a uletěla!
Pěkný sváteční víkend a NEZAPOMEŇTE!! v neděli je DEN MAMINEK!!!
27. - 30. dubna
"Pět ptáčátek, pět pěnkavek ptáčátek." Živ -lis, sedláče, živ-lis, živ-lis?
27. dubna - dnešní úkol bude velmi jednoduchý - vyberte si několik ptáčků a napište, jak si povídají. Možná přijdete i na některé, kteří tedy nejsou.
Vrabec: ČIM ČARÁRA ČIM ČIM
Holub: VRKŮ, VRKŮ, VRKŮ
Dudek: UŽ DU DU DU DU DU DU
Kukačka: KUKU KLUKU, KUKU KLUKU
Čáp: JÁ JSEM ČÁP, KLAPY KLAP
Kačer: KAMPÁK? KAMPÁK?
Kohout: KYKYRÝ, KYKYRÝ, PROČ MÁM VSTÁVAT VE ČTYŘI?
Křepelka: PĚT PENĚZ, PĚT PENĚZ
Vrána: KRÁKY KRÁK, KRÁKY KRÁK
28. dubna - Abychom nenechali zahálet naše hlavičky, začneme je trochu zaměstnávat a naučíme se krásnou ptačí básničku.
PTAČÍ SVĚT
Každý ptáček, sotva svítá,
Už po světě sem tam lítá.
A ještě si k tomu stačí
Zpívat samé písně ptačí.
Proto také v době ranní
Svět je plný cvrlikání,
Stromy samá ptačí hnízda
A v každém si ptáče hvízdá.
Po celý den nad hlavami
Ptačí svět pak lítá s námi,
Zpívá si a to nás těší,
I když jdem jen cestou pěší.
Do sešitu si napíšeme ŽI, ŠI, ČI, ŘI, CI, JI, DI, TI, NI, takhle zpívaj skřivani.
Přeříkejte si říkanku a vytleskejte si slabiky. Pak můžete zkusit napodobit některé ptáčky a říci si ji - jako skřivánek, úsečně jako čáp, skřehotavě jako vrána, švitořivě jako vlaštovka, v rytmu jako kukačka...
Nezapomínáte pískat na flétničky? Začneme se učit nové písničky, tak se podívejte na stránku flétničky. Najdete tam texty se zápisem tónů i videoukázky.
29. dubna - dnešní úkol není úplně jednoduchý, ale mohou vám pomoci rodiče a taky určitě pomůžou kartičky s písmenky. V mých přípravách řádil nějaký skřítek nepořádníček a přeházel slabiky ve slovech tak, že z názvů ptáčků jsou úplně legrační slova. Dovedli byste je poskládat zpátky? Zkuste alespoň některá a kdo chce, může si pak některé přesmyčky napsat.
ČKAŘIJI, KAČKAKU, SOK, KORASÝ, TELDA, PASKONI,
BECVRA, VAKAPĚN, CEKRA, ŠTOVKAVLA
Mezi ptáčky chovanými v přeházených slovech jsou i dva, kteří si povídají v následující básničce Jaroslava Seiferta. Znáte ji?
POSMÍVAL SE KONIPÁSEK
Posmíval se konipásek,
Jednou zrána datlovi:
-Datle, datle, kde máš datle?
Datel vážně odpoví:
- Datle mám tam, konipase,
Kde konipas koně pase.
30. dubna - poslední dubnový den a tzv. Filipojakubská noc. Zapalují se ohně a tzv. se pálí čarodějnice. Pokud nám to počasí dovolí, udělejte si ohýnek, upečte si třeba buřtíka nebo jablíčko, zazpívejte si a pak můžete namalovat obrázek, jak to u vás o Filipojakubské noci bylo.
Dnešní práce bude malovací/kreslící. Už jste před časem tvořili obrázky kuřátka a zajíce z kroužků a oválků. Dneska si zkusíme nakreslit v jednoduchých formách ptáčky. Já jsem pro inspiraci nakreslila několik druhů, vy zkuste alespoň 2. Můžete si rozdělit stránku na polovinu, ale klidně kreslete každého ptáčka na 1 stránku. Čím větší tvary, tím se vám bude lépe pracovat. Určitě je na mých obrázcích vidět, že jsem každou část ptačího tělíčka obtáhla několikrát - dokud jsem nebyla spokojená s jejím tvarem. Ať se vám práce vydaří!
20. - 24. dubna

Stejně jako ve včerejší práci, mohou děti vymýšlet další dvojice slov, které se liší jedním písmenem a cvičit tak sluchovou analýzu. Pro nečtenáře - řekněte dětem slovo, které budou psát a nechte je určit, kterým písmenem začíná a končí, které písmeno/a jsou uprostřed. Ještě úplně netrénujeme čtení, ale upevňujeme jednotlivá písmena - jejich zvukovou a grafickou podobu. Po napsání slova nechte děti "číst" zepředu i zezadu (stačí písmenkovat). Ať si dají záležet na obrázcích. K obrázkům je ještě jeden drobný úkol - na stránce je něco, co tam nepatří. Co je to?? :-)Společně si můžete zahrát šeptanou - jeden šeptá různá slova, druhý poslouchá a hádá. Určitě je dobré věnovat čas i rytmu - vytleskávat slabiky, ťukat nebo tleskat do rytmu písniček. Nechte děti ať si vzpomenou na jazykolamy a rytmická cvičení s pohybem.

22.4. DEN ZEMĚ - ideální příležitost vyrazit ven na procházku a popovídat si s dětmi na téma ekologie, často se pořádají úklidové akce.
Pro inspiraci posílám i několik zajímavých odkazů. Webkamera na Makově je úžasná a navíc skvělá inspirace pro domácí krmítko!
www.birdlife.cz
https://www.makov.cz
https://www.makov.cz/webkamera.html
I my se dneska budeme věnovat přírodě.
Čtenáři si mohou přečíst sami, nečtenářům rodiče pomůžou. Přečtěte si následující slova, zamyslete se nad nimi a pak zkuste vymyslet, co mají společného. Co jste to vlastně přečetli? Dokážete zařadit všechna slova do jedné "škatulky"?
SEDMIKRÁSKA
PAMPELIŠKA
JITROCEL
KOSTIVAL
LOMIKÁMEN
PETRKLÍČ
KONIKLEC
MATEŘÍDOUŠKA
ROZRAZIL
ZEMĚDÝM
POTMĚCHUŤ
Napište si do zeleného sešitu libovolný počet těchto slov (úplně stačí 5) a zakroužkujte slova, ze kterých se skládají. Např. PETR -KLÍČ
Pro ty, kteří mají rádi hádanky, zkuste nějaké ostatním vytvořit. Použijte část slova + obrázek. Komu se to podaří, poproste rodiče, aby mi vaši práci poslali a já dám na stránky pro ostatní spolužáky.
A koho baví skládání slov, může zkusit vymyslet i další.
23.4. ve čtvrtek je SVĚTOVÝ DEN KNIHY - Za normálních okolností by určitě byla nějaká hezká akce v knihovně - nějaké akce probíhají i online https://www.knih-pi.cz. Zkuste si s dětmi společně sednout ke knížce, nebo si zahrát na domácí knihovnu, vysvětlit dětem princip toho jak a proč si tam knihy půjčujeme, promluvit si o tom jak bychom se měli ke knihám chovat (umýt si ruce než si knížku vezmeme, zacházet s ní opatrně, jak správně otáčet stránky apod.) a co všechno v nich můžeme najít. Ale třeba i to jaký je rozdíl mezi autorem a ilustrátorem knihy.
SEDMIKRÁSKA - drobná, nenápadná kytička, kterou najdete skoro všude. Podívejte se na ni zblízka, pořádně prozkoumejte květ i listy a svoje pátrání můžete s rodiči zapsat do pracovního listu.
Do našeho zeleného sešitu si napište slovo SEDMIKRÁSKA do prvního řádku a zkuste vymyslet co nejvíce slov, které poskládáte z písmen schovaných ve slově sedmikráska.
Velkou pomocí mohou být kartičky, které si vyrobíte. Na každou kartičku napište jedno písmenko (v tomto případě jich bude 11) a můžete začít vymýšlet.
!ÚKOL! pro celou epochu ČJ - vyrobte si kartičky s písmenky, která už známe. Budeme je určitě potřebovat. Ideálně velikost A7 (z listu A4 vytvoříte 8 kartiček). My jsme dneska s Májou vyráběly kartičky o rozměrech 5x6 cm, ušily jsme si na ně pytlíček a máme skvělou hru nejen na doma. Protože je v českých slovech hodně samohlásek, A, E, I, O, U jsme napsaly několikrát.

24.4. má svátek SVATÝ JIŘÍ - tradičně to býval významný svátek začátku nového vegetačního období a vztahují se k němu známá přísloví:
"Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři."
"Svatý Jiří vstává, zemi odmykává."
"Svatý Jiří vstává, země se otvírá, aby tráva rostla, tráva zelená."
"Na Svatého Jiří, nezašlápnou trávu ani čtyři."
Tento týden jsme se zaměřili na rostliny. Doufám, že jste se dozvěděli něco nového o sedmikrásce a zvládli jste vymyslet slova, která se dají z písmen schovaných ve slově sedmikráska vytvořit. Schválně to zkuste s rodiči ještě jednou. Kolik slov bude nejvíc? Seznam rodiny, která vytvoří nejvíc slov, dáme na stránky (tedy samozřejmě pokud s tím budou rodiče souhlasit a pošlou mi výsledky vašeho společného dobrovolného úkolu J - kdo má starší sourozence, tak si to může dát jako tzv. family challenge aneb rodinou soutěž.
Kytičky v písních a říkadlech - poslechněte si (nebo přečtěte) verše, ze kterých se ztratila slova. Pomůžete je najít? Až se vám to podaří, napište si je do zeleného sešitu.
Vozilo se na jaře, tralalalala, V trávě spinká,
Slunce v zlatém kočáře, tralalalala. bílá .......................................
ztratilo svůj zlatý klíč, tralalalala, zvonečky má, nezazvoní,
Jmenuje se ...................................., tralalalala. ale zato krásně voní.
Velikánská květina, Liška, šiška, ..................................
K obloze se vypíná. zabloudila v lese myška,
Hned od rána každý den ten, ten, ten,
Otáčí se za sluncem. vyvede ji ven.
Její černá semínka
Sype ptáčkům maminka.
Táta včera navenku,
Našel první ...............................
Vedle ...........................................,
Zima už je pryč.
Ukázky z knihy Ester Staré - Říkej si se mnou
Součástí vyučování naší mateřštiny je nejenom čtení a psaní, ale také recitace, dramatizace, písničky, jazykolamy, hádanky, příběhy a hlavně pohádky. Děti milují přeříkávání říkanek a jazykolamů v různých náladách, tempu, hlasitosti. Existuje mnoho krásných knih,
30. března - 2. dubna
30. 3. - 1. 4. cvičíme probraná písmena - slova si děti vymýšlí VLASTNÍ. Velké řádky jsou sloní hranou (panem králem), mezi nimi dělící řádek myší hranou (princeznou) + rámeček. Slova raději kratší, aby se lépe četla. Po dopsání vyberte libovolný počet řádků a nechte děti číst jednotlivá písmenka zepředu a pak i zezadu. Můžete vybrat i slovo a nechat dítě hledat, které to je.
2. 4. Přepis vět. Než děti věty opíší věty, postupně jim je přečtěte a nechte je vytleskat počet slabik. Pohrajte si s protiklady - kde to jde, ať děti zkusí vymyslet slovo opačného významu (jaro - zima). Po napsání vět můžete spočítat kolik A, O, I je na stránce, můžete si zahrát "song battle" neboli písničkový souboj (např. vyberete slovo JARO - každý z hráčů vymýšlí písničky/básničky, ve kterých se dané slovo objeví. Jakmile 1 hráč vymyslí, je řada na druhém..hráči se střídají, dokud je napadají písničky. Vítězí ten, kdo něco vymyslí jako poslední. Kolik se vám podaří vymyslet písniček/básniček na slovo SLUNCE?? :-))
23. - 27. března
Na volný papír nebo do sešitu napište jako klíčové slovo JARO, můžete buď překreslit obrázky z předlohy, nebo vymyslet úplně jiné. Každý obrázek popište.

Rytmizujte, zpívejte, vytleskávejte, zkuste vymyslet k písničkám rytmický doprovod..
BÁSNIČKY
První jarní den (Jiří Žáček)
Za svítání zvesela
Spustí ptačí kapela.
Vstávej, spáči, poběž ven,
Máme první jarní den!
Jaro (F. Hrubín)
Táta včera navenku,
Našel první sněženku,
Vedle petrklíč,
Zima už je pryč.
ČERNÁ VRÁNA
Krákorala černá vrána, krákorala na havrana.
"Milý strýčku havrane, Kdy už jaro nastane?"
Ťukám, ťukám zobákem, abych probudila zem.
Ťukám ťukám do sněhu, bez jídla a noclehu.
Ťukej ťukej milá vráno, jaro přijde, možná ráno.
KOS
Skok a skok, žádný krok,
Kos tak skáče celý rok.
Vesele si poskakuje,
Po žížale pokukuje,
Zobákem ji vytahuje
KUŘÁTKA
Ťuky ťuky ťukalo, ve skořápce volalo.
Ťuky ťuky ve vajíčku, nemám místo pro hlavičku.
Ťuky ťuky ťuk, a najednou - puk.
Přišlo jaro do vsi, kde jsi zimo kde jsi,
Byla zima mezi náma, ale už je za horama,
Hu hu hu, jaro už je tu!
VRABCI
V lískovém keři bez oříšků,
Sedí tři vrabci, bříško k bříšku.
Napravo Frantík, vlevo Eda,
Uprostřed Honzík, neposeda.
Tak se tu choulí ve větvoví,
Nejtepleji je Honzíkovi.
Srdíčka tlučou ťuk ťku ťuk,
Vrabčáci sedí, ani muk.
Prstová hra
(nahoru) Pod kamenem v temné zemi.
Vstávej, vstávej kořínku.
Po žebříčku za sluníčkem,
Polez polez chvilinku.
Uvidíme jak se třpytí jarní svět.
(dolů) S chutí vzhůru za sluníčkem
Po lístečcích můžem slézt,
Pak řekneme Matce Zemi,
Že už může může kvést.
Že je jaro, všude voní,
Že jí nesem dobrou zvěst.
PÍSNIČKY
Hřej sluníčko hřej, hory doly krej,
Povyskoč si výše, na té naší střeše,
Kolo udělej, kolo udělej.
Vozilo se na jaře tralalalala,
Slunce v zlatém kočáře, tralalalala.
Ztratilo svůj zlatý klíč, tralalalala,
Jmenuje se petrklíč, tralalalala.
Vrby už se zelenají
Vrby už se zelenají, na dvě strany prokvétají
Radujme se, veselme se.
Žežulička v háji zpívá, sedmihlásek se ozývá,
Radujme se, veselme se.
Byla zima mezi náma, ale už je za horama.
Radujme se, veselme.
Jarní
Venku už pomalu svítá, GGG AAA H H
Ptačí zpěv nový den vítá, GGG AAA H H
Slunce se na nebi rozzáří, GAH HAG A A A
Paprskem lechtá tě na tváři. GAH HAG A A A
Krajina celá se koupe v květu, GGG AAA HHH A -
Vše živé otvírá náruč světu. GAH GAH AHA G -
KUKAČKA (sborník pentatonika)
Volala kukačka kuku, kuku, (HAG HAG GE GE)
Jaro je, poběž ven kluku, kluku. (HAG HAG GE GE)